مهمترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو
فروش خودرو، روبهروی هر راننده علامتها و چراغهای زیادی وجود دارد که هر کدام بیانگر پارامتری است. به طور مثال شما با کشیدن ترمز دستی چراغی کوچک را در نمایشگر روشن کرده که نشاندهنده کشیده شدن ترمز دستی و درگیری آن است.در بسیاری از مواقع فرد ترمز دستی را تا انتها نمیخواباند و هنوز ترمز درگیر است ولی فرد به رانندگی خود ادمه میدهد.در این شرایط تنها روشن ماندن چراغ مخصوص ترمز دستی در نمایشگر خودرو میتواند وی را از درگیر ماندن ترمز دستی آگاه ساخته تا ترمز را از درگیری خارج کند. به راحتی میتوان تشخیص داد که عدم توجه به این موضوع میتواند مشکلات زیادی را به وجود آورد. استهلاک زیاد ترمزها و خرابی سیستم از معایب عدم توجه به نمایشگر خودرو است. یا مثال دیگری که بسیار شایع است، عدم توجه به چراغ باتری است که میتواند بسیار مشکلآفرین باشد. اما چراغ کوچک دیگری در صفحه نمایشگر خودروی شما وجود دارد که نقش بسیار عمده و مهمی را در اطلاع شما از وضعیت خودرویتان ایفا میکند. این چراغ که چراغ چک نامیده میشود به شما این نکته را یادآوری میکند که موتور خودرویتان مشکل داشته و باید به دستگاه عیبیاب وصل شود.چراغ چک شبیه یک موتور بسیار کوچک بوده که در هر خودرویی در قسمتی از صفحه نمایشگر جلوی راننده قرار دارد. به طور مثال در پژو 206 این چراغ در گوشه سمت راست صفحه قرار دارد. رنگ این چراغ معمولاً زرد بوده که نشاندهنده وضعیت نه چندان بحرانی خودرو است. اما روشن شدن این چراغ بیانگر وجود عیب در موتور خودروی شماست.عده بسیاری روشن شدن این چراغ را بیدلیل دانسته و به آن توجهی نمیکنند. اما در حقیقت دلیل روشن شدن این چراغ میتواند سر آغاز یک عیب بزرگ باشد. به همین دلیل خودروسازان توصیه میکنند به محض روشن شدن این چراغ در سریعترین زمان ممکن به نمایندگی مجاز مراجعه کرده و در این مدت از فشار آوردن به موتور خودرو اجتناب کنید در حالی که در مورد چراغ STOP راننده باید بلافاصله از حرکت با زمانده و خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه نشان دهد.
باتوجه به پیشرفت فنی خودرو ها و توسعه سیستم برقی خودرو ها و سنسورهای و رله و در کل سیستم برقی خودروها نیاز به دانستن برخی از ایرادات شایع در خودروها که ممکن است با آنها روبرو شوید امری لازم است، در زیر بخ چند مورد از شایع ترین موارد روشن شدن چراغ چک اشاره می کنیم:
۱-روشن شدن چراغ آب به همراه چراغ stop در خودروی خانواده ۴۰۵ و RD:
پاسخ: روشن شدن چراغ آب به همراه stop زمانیکه درجه آب پایین باشد و دور تند فن یکسره عمل نماید احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو و یا سیم کشی و ECU می باشد و با چک کردن میزان آب رادیاتور و خنک بودن موتور به نزدیک ترین نمایندگی جهت تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ای سی یو مراجعه نمایید . حال در صورتیکه دمای آب نیز بالا باشد در نتیجه موتور واقعا جوش آورده و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد . در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای (داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر ) که داخل آن ۴ فیوز سبز رنگ وجود دارد ۲ فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل می باشند یدک بوده و ۲ فیوز دیگر اصلی می باشند در صورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید . در صورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید .بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملا سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی می باشد را با احتیاط باز نموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده وپیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید .در صورت جوش آوردن مجدد، ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسورآب و فن ها ، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی می باشد . جهت بازدید بیشتر نمایندگی خودرو خود مراجعه نمایید.
۲-جوش آوردن خانواده خودروی ۴۰۵ و RD :
پاسخ: اگر دمای مایع خنک کننده بالا و در حد جوش باشد در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای (داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر ) که داخل آن ۴ فیوز سبز رنگ وجود دارد. ۲ فیوز فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل می باشند یدک بوده و ۲ فیوز دیگر اصلی می باشند. در صورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید . در صورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید .بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملا سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی می باشد را با احتیاط باز نموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده وپیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید .در صورت جوش آوردن مجدد،ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسورآب و فن ها ، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی می باشد . جهت بازدید بیشتر نمایندگی خودرو خود مراجعه نمایید.
۳-ایراد دزدگیر خودروی سمند و پارس ELX:
پاسخ: اگر خودروی شما از خانواده سمند و یا پارس ELx و دارای سیستم هوشمند(دزدگیر) می باشد جهت تنظیم ابتدا میزان حساسیت شوک سنسور را در سیستم هوشمند روی ۳۰-۴۰ تنظیم نمایید . حال جهت ریست نمودن سیستم هوشمند ابتدا توسط کلید آژیر صدای آن را قطع کرده و سپس با برداشتن سر منفی باتری و سوکت سه پایه قهوه ای آژیر مشکی رنگ (داخل محفظه موتور سمت شاگرد) سیستم را ریست نموده و مجدد سوکت و سر باتری نصب و سیستم آژیر را با کلید مربوطه فعال نمایید. در صورت برطرف نشدن ایراد با آزاد کردن سوکت دو پایه مشکی پشت چراغ جلو سمت راننده ، موقتا میکروسوئیچ درب موتور را از مدار خارج نموده و جهت بازدید سیستم هوشمند ، میکروسوئیچ ها و آژیر نمایندگی خودرو خود مراجعه نمایید.
۴-روشن شدن چراغ چک (انژکتور) در خودرو :
پاسخ: روشن شدن چراغ چک موتور زمانیکه خودرو روشن می باشد نشاندهنده ایرادی در سیستم سوخت رسانی و کنترل آلایندگی خودرو است . که این ایراد می تواند مربوط به سنسور اکسیژن ، ناک سنسور ، ایرادات کوئل، انژکتور ، موتور دریچه گاز (در صورت وجود) ، ECU و غیره ... باشد . حال اگر خودرو در حرکت ریپ نمی زند و صدای غیرعادی از قسمت موتور شنیده نمی شود ، حرکت خودرو بلامانع می باشد . می توانید با ریست کردن یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و یا مصرف بنزین سوپر عیب های احتمالی موجود در سیستم انژکتور را پاک نمایید و در صورت برطرف نشدن ایراد نمایندگی خودرو خود مراجعه نمایید.
۵-سیستم گازسوز روی حالت گاز نمی رود:
پاسخ: لازم به ذکر است در خودروهای دوگانه سوز، هنگام روشن شدن ابتدایی خودرو در دمای آب زیر ۴۰ درجه و دور موتور زیر ۱۲۵۰ سیستم در حالت گاز قرار نمی گیرد. اگر از پر بودن مخزن گاز اطمینان دارید ، چنانچه با باز کردن شیر مخزن گاز و شیر گاز داخل محفظه موتور(در صورت وجود) در حالت گاز قرار نگیرد و یا آلارم اخطار گاز را مشاهده نمایید ابتدا توسط ریست نمودن ، یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و نصب مجدد آن عیب های احتمالی موجود در حافظه ای سی یو را پاک نمایید . درصورت برطرف نشدن ایراد دو حالت زیر بررسی می گردد.
۱-عدم تبدیل وضعیت بنزین به گاز مربوط به خرابی قطعات زیر می باشد:
کلید تبدیل-سنسور دما و فشار گاز- سنسور دمای آب-رگلاتور-شیرهای برقی(روی مخزن و رگلاتور)-وجود نشتی در مسیر گاز-مسدود بودن فیلتر گاز-خرابی ECU
۲-پس از تبدیل وضعیت به گاز بعد از چند لحظه به حالت بنزین باز گردد:
در حالتیکه پس از تبدیل به گاز فشارسنج افت فشار را نشان دهد، مربوط به کافی نبودن گاز مخزن و یا خرابی شیر سر مخزن می باشد. همچنین ایراد می تواند از گرفتگی فیلتر گاز ،خرابی رگلاتور و یا سنسورها باشد. نهایتا شیرهای گاز سر مخزن و داخل موتور را بسته و جهت چک کردن سیستم گاز نمایندگی خودرو خود مراجعه نمایید.
۶-روشن شدن چراغ آچار در پشت آمپر خودرو ۲۰۶:
پاسخ: روشن شدن چراغ آچار در پشت آمپر خودرو ۲۰۶ نشاندهنده زمان سرویس دوره ای در خودرو می باشد که باید روی ۲۰۰۰۰ کیلومتر تنظیم شده باشد . حال اگر زمان سرویس نرسیده و یا تازه سرویس دوره ای خودرو را انجام داده اید جهت ریست کردن آلارم مربوطه ابتدا انگشت خود را روی دکمه مشکی سمت راست پشت آمپر قرار داده و فشرده نگه دارید، حال با دست دیگر سوئیچ را داخل مغزی کاملا باز نموده تا چراغ های پشت آمپر روشن شود در قسمت کیلومتر عددی از ۱۰ بصورت معکوس شمرده می شود به محض صفر شدن این عدد دست خود را از روی دکمه پشت آمپر برداشته و سوئیچ را مجدد بسته و باز نمایید در این حالت آلارم مربوطه ریست می شود . و حال در مراجعه بعدی به نمایندگی این کیلومتر سرویس را توسط دستگاه روی ۲۰۰۰۰تنظیم نمایید.
۷-کم شدن روغن موتور در موتورهای خانواده پژو:
طبق طراحی موتور خانواده پژو در ۵۰۰۰ کیلومتر اولیه در هر ۱۰۰۰کیلومتر حداکثر ۵/۰ لیتر روغن کاهش می یابد و بعد از این کیلومتر کاهش سطح روغن کم می شود ولی همواره بدلیل نیاز روغن کاری سوپاپها این تبخیر روغن وجود دارد و طبیعی می باشد. حال اگر کاهش روغن بصورت دود آبی خروجی از اگزوز و یا نشتی روغن مشهود باشد ، در این صورت جهت مراجعه به نمایندگی خودرو خود مراجعه نمایید.
۸-آلارم تعویض فیلتر روغن و ... در هوشمند سمند:
در خودرو خانواده سمند در کیلومترهای ۵۰۰۰ بازدیدها و سرریزها و در کیلومترهای ۱۰۰۰۰تعویض روغن و فیلترها تعریف شده است و نیاز به سرویس دوره ای می باشد .حال اگر خودرو در این بازه کیلومتری قرار ندارد و یا سرویس را تازه انجام داده اید در منوی تنظیمات هوشمند در قسمت روغن و فیلتر کیلومتر مربوطه را روی ۵۰۰۰ تنظیم نمایید . و یا با ریست نمودن یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و نصب مجدد آن کیلومترسرویس به کیلومتر پیش فرض کارخانه یعنی ۵۰۰۰ بصورت اتومات تنظیم خواهد شد.
۹-روشن شدن چراغ Stop به همراه ترمز دستی در خودروی ۲۰۶:
پاسخ : روشن شدن چراغ Stop به همراه چراغ ترمز دستی در پشت آمپر خودروی ۲۰۶ نشاندهنده موارد زیر است:
۱- بالا بودن ترمز دستی و یا ایراد میکروسوئیچ آن(در حین حرکت)
۲- کاهش سطح روغن ترمز ، قرارگیری در سراشیبی نیز ممکن است این آلارم را ایجاد نماید.
۳- اتمام لنت ترمز حال جهت چک کردن موارد فوق به نمایندگی خودرو خود مراجعه نمایید.
۱۰-خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا می رود(نوسان دور موتور):
پاسخ : ایراد احتمالی از قسمت های زیر می تواند باشد:
۱-استپر موتور
۲-سنسورو موتور دریچه گاز (در صورت وجود)
۳-مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)
۴-ایراد سیم و پدال و دریچه گاز
۵-سیستم ورودی هوا و منیوفلد
۶-سنسور دور موتور
۷-ECU موتور
۸-انژکتورها و غیره
فروش نقدی پژو ELXپارس تمام رنگها
رنگهای سفید . مشکی . خاکستری
واریز وجه همزمان با تحویل خودرو
تحویل 1 ساعته خودرو در نمایندگی مجاز ایران خودرو
تحویل 1 ساعته خودرو درب منزل یا محل کار به انتخاب مشتری
امکان خرید با کارت های اعتباری عضو شبکه شتاب
همراه : 09198158089
رنگهای سفید .مشکی .نقره ای . خاکستری با کارت طلایی
واریز وجه همزمان با تحویل خودرو
تحویل 1 ساعته خودرو در نمایندگی مجاز ایران خودرو
تحویل 1 ساعته خودرو درب منزل یا محل کار به انتخاب مشتری
امکان خرید با کارت های اعتباری عضو شبکه شتاب
تلفن : 66090916 - 021
همراه : 09198158089
واریز وجه همزمان با تحویل خودرو
تحویل 1 ساعته خودرو در نمایندگی مجاز ایران خودرو
تحویل 1 ساعته خودرو درب منزل یا محل کار به انتخاب مشتری
امکان خرید با کارت های اعتباری عضو شبکه شتاب
www.khorramgoostar.com
دفتر فروش: 66067953
دفتر فروش: 66067954
همراه: 09199904437
فروش نقدی سمند سورن در کلیه رنگ ها
تحویل 1 ساعته خودرو در نمایندگی مجاز ایران خودرو
تحویل 1 ساعته خودرو درب منزل یا محل کار به انتخاب مشتری
امکان خرید با کارت های اعتباری عضو شبکه شتاب
دفتر فروش : 66090697 - 021
دفتر فروش : 66090695 - 021
همراه : 09198158089
پایگاه اطلاع رسانی : www.khorramgoostar.com
رنگهای سفید . مشکی . خاکستری . آبی
بیمه و گارانتی ایران خودرو
کارت طلایی 4 ستاره
تحویل از نمایندگی ایران خودرو
دفتر فروش : 66090697
فروش نقدی کلیه محصولات ایران خودرو
فروش و تحویل به روز کلیه محصولات ایران خودرو اعم از خانواده پژو(پژو پارس
سال داشبورد جدید،پژو پارس ال ایکس،پژو پارس elx،پژو پارس دوگانه سوز،پژو
206 تیپ 5،پژو 206 تیپ 5 نیمه فول،پژو 206 تیپ 2،پژو 405 تک سوز،پژو 405
دوگانه سوز،پژو 405 slx،پژو 206 صندوقدار،پژو 206 V8،پژو 206 صندوقدار نیمه
فول)،رنو(تندر 90،تندر 90 E2،وانت تندر جدید،تندر 90 اتوماتیک) وانت (وانت
پیکان تک سوز،وانت پیکان دوگانه سوز،وانت آریسان جدید)، سمند(سمند ال
ایکس،سمند LX EF7،سمند سورن جدید،سورن ELX EF7،سمند SE)،سوزوکی
ویتارا(سوزوکی گرند ویتارا کلاس 8 فول)
در ضمن جهت دریافت مشخصات فنی کلیه اطلاعات خودرو ها به سایت ما مراجعه کنید
سایت شرکت : net . خودرو .www
گذشته ما سابقه و افتخار ماست فروش و تحویل به روز خودرو
دفتر فروش : 66090697
همه چیز درباره رنو کپچر + تصاویر رنو کپچر
فروش خودرو، رنو شریک دیرینه ایران خودرویی ها این بار با محصول جدید و به روز خود پا به بازار ایران گذاشت خودرویی که با دست پر و کلکسیونی از افتخارات خودرویی پا به بازار ایران گذاشت.کراس اور شهری با موتور 1.2 لیتری توربو که یارای تولید 120 اسب بخار را در صورت تامین بنزین مناسب دارد و می تواند ظرف مدت 11.1 ثانیه به تندی یکصد کیلومتر بر ساعت دست یابد رنو کپچر با قیمت 105 میلیون توسط ایران خودرویی ها عرضه می گردد که در اولین فروش نقدی آن با قیمت 98 میلیون و نهصد هزار تومان با تحویل 45 روز به خریداران خود تحویل می گردد.
به نظر می رسد که با توجه به اقبال عمومی نسبت به خودروهای نیمه شاسی بلند و کراس اور، برند مطرح رنو، رنگ بندی جذاب و طراحی مدرن این خودرو، استقبال بازار از این مدل قطعی باشد اما باید منتظر ماند و دید که آیا در بلند مدت این کراس اور کوچک شهری می تواند یک خودرو رضایت بخش 100 میلیونی قلمداد شود یا در مقابل SUV های کلاسیک و بادوامی که قابلیت استفاده برون شهری را هم دارند ،به گزینه ای غیر کاربردی و گران قیمت بدل می شود.
شاسی بلند جمع و جور شهری رنو به نام کپچر بسیار زیبا و جذاب است. ظاهر پرغرور و جدی این خودرو با اختلاف رنگ بدنه با سقف خودرو بر زیبایی کپچر افزوده است. طیف وسیعی از امکانات برای این خودرو به صورت استاندارد تعریف شده است تا راحتی بیشتری برای سرنشینان خود فراهم کند و حس لوکس بودن و لذت رانندگی را منتقل نماید. این خودرو جاداری یک خودروی شاسی بلند و چابکی یک خودروی کوچک سواری را در هم آمیخته و بعنوان یک خودروی نو با طراحی متفاوت، سبک زندگی نوینی را به شما خواهد بخشید.
مزایای خودروی کپچر :
آشنایی با خودروی کپچر :
خودروی کپچر در دسته بندی خودروھا از منظر ابعادی یک خودروی شاسی بلند جمع و جور شھری یا به اصطلاح کراس اوور به حساب می آید. در واقع این خودرو جاداری یک خودروی شاسی بلند و چابکی یک خودروی کوچک سواری را در ھم آمیخته و دارای ظاھری بسیار زیبا و جذاب است که اختلاف رنگ بدنه با سقف خودرو نیز بر زیبایی ظاھری این خودرو افزوده است.
عمده مزیت و برتری این خودرو در قیاس با سایر خودروھای رقیب برخورداری از موتور بسیار قدرتمند و پرتوان توربوشارژ ھمراه با مصرف بسیار پایین سوخت است که با ھمراھی یک گیربکس دوکلاچه اتوماتیک سواری بسیار نرم و لذت بخشی را برای سرنشین فراھم خواھد کرد. در این خودرو طیف وسیعی از امکانات به صورت استاندارد تعریف شده است تا راحتی بیشتری برای سرنشینان خود فراھم کند و حس لوکس بودن و لذت رانندگی را منتقل نماید.
برخی از افتخارات این خودرو :
دارای 5 ستاره ایمنی از EuroNCAP
فروش 255.000 دستگاه در مدت 20 ماه در اروپا
سومین SUV سال 2014 در اروپا
اولین SUV سال 2015 در فرانسه
بھترین خودرو در نمایشگاه 2013 در سئول
فروش 1000 دستگاه در کشور کره در مدت 7 دقیقه
خودرو سال 2014 در کره
خودروی پر فروش برند رنو در سال 2014
برخی از ویژگی های این خودرو :
خودرویی کاربردی ھمراه با نوآوری، زیبا و برازنده
جمع و جور و یک کراس اور غیرتھاجمی
یک خودروی مدرن، بروز، شیک و باھوش
خودروی امن طبق استاندارھای روز اروپا v خودرویی جادار ،شیک و جذاب
تولید رنو در سایت والادولید اسپانیا
آشنایی با موتور رنو کپچر :
موتورH۵FT یکی از جدید ترین و مدرن ترین موتورھای رنو می باشد که دارای 4 سیلندر و ١۶ سوپاپ بوده و با داشتن توربو شارژ توانسته با حجم موتور ١٢٠٠ سی سی توان ١٢٠ اسب بخار را فراھم آورد. توربوشارژ این خودرو در محدوده دور موتور 2000 دور در دقیقه وارد مدار شده و حداکثر خروجی توان موتور از این دور قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که دور موتور 2000 معمولاً از دنده ١ به بعد در دسترس قرار می گیرد و این بدین معنی است که حداکثر توان موتور را به محض خروج از دنده یک و در دنده دو خواھیم داشت و در نتیجه خودرو بسیار سریع شتاب گرفته و در صورت نیاز به حرکت پرشتاب می تواند بسیار لذت بخش باشد و به سرعت به نیاز راننده پاسخ دھد.
ضمن اینکه 90% قدرت موتور در دنده یک و دور موتور 1500 قابل دسترسی خواھد بود بنابراین در شتاب گیری و حرکت اولیه خودرو بسیار چابک خواھد بود. این امر بدلیل استفاده از تکنولوژی VVT در این موتور است.
در طراحی موتور این خودرو رنو از اصول طراحی موتور خودروھای فرمول یک خود بھره برده است و از آلومینیوم برای ساخت آن استفاده شده است و ھمانطور که مستحضرید رنو ھمه ساله در بین خودروھای مسابقات بین المللی فرمول یک جزو برترین ھا بوده است
آشنایی با گیربکس این خودرو :
گیربکس این خودرو از مدل EDC است که یکی از بروزترین گیربکس ھای اتوماتیک دو کلاچه می باشد .این گیربکس از نوع ۶ سرعته بوده و دنده ھای زوج بر روی یک کلاچ و دنده ھای فرد بر روی کلاچ دیگر قرار دارند. این تکنولوژی باعث می شود که تعویض دنده ھا در این خودرو بسیار به نرمی و روانی صورت گیرد و ھیچگونه احساس وقفه و تأخیری در تعویض دنده احساس نشود.
لاستیک تیوبلس خودرو
استفاده از تیوب در داخل تایر گاهی باعث بروز مشکلاتی نظیر قابل استفاده نبودن مجدد تیوب در هنگام پنچری و عدم امکان رانندگی در مسافت های بسیار کوتاه می شود.این روزها، لاستیک های تیوبی به دلیل کیفیت پایین تیوب و پنچری زود به زود، به کلی منسوخ شده اند و به جای آن ها،تایرهای بدون تیوب یاهمان لاستیک های تیوبلس پیشنهاد شده است. در این تایرها، کیفیت ساخت بالاتر است و دیگر نیازی با استفاده از تیوب نیست. بنابراین پنچری به ندرت اتفاق می افتد و با اطمینان بیش تری می توان در سرعت های بالا رانندگی کرد.در ادامه، به اختصار ساختار و ساختمان این لاستیک ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
فروش خودرو،در سطح داخلی لاستیک تیوبلس، لایه ای از جنس بوتیل (یک ماده شیمیایی) وجود دارد که از نشت هوای داخل تایر به خارج جلوگیری می کند. این لایه در واقع از جنس همان تیوب معمولی است. بنابراین هنگام استفاده از تایر تیوبلس، نیازی به استفاده از تیوب نیست.
تایرهای ران فلت(Run Flat Tyres) که در واقع همان تایرهای تیوبلس هستند، این امکان را برای راننده فراهم می آورند تا بتواند پس از پنچر شدن و خالی شدن باد تایر، تا یک مسافت مشخصی را بدون نیاز با تعویض چرخ در همان حالت طی کند. در داخل این تایرها لایه ای وجود دارد که حجم هوا را درون چرخ کاهش می دهد و وظیفه اصلی آن این است که هنگام پنچر و خالی شدن باد چرخ، از چسبیدن کامل آن به زمین جلوگیری می کند. به همین دلیل راننده می تواند با سرعت محدود و با چرخ پنچر مسافتی را بدون مشکل طی کند و خود را به محلی مناسب برای تعویض یا تعمیر چرخ معیوب برساند.
بررسی فنی دنا محصول جدید ایران خودرویی ها + کاتالوگ دنا
فروش خودرو، دنا محصول جدید ایران خودرویی ها یا به قول ایران خودرویی ها لوکس ترین خودروی داخلی خودرویی که آذر 1383 بود که در مرکز تحقیقات ایران خودرو (که از عمر آن ربع قرن بیشتر نمیگذشت) فاز مطالعاتی پروژه دنا (معروف به NX7)، برنامه ای که به گفته مدیر پروژه وقت 60 میلیارد تومان هزینه داشت، استارت خورد. پس از تحقیقات میدانی تصمیم گرفته شد تا دنا روی پلتفرم مشترک با سمند (درکلاس D جهانی) با موتور ملی EF7 و همان جعبه دنده پدرش (سمند) قرار گرفته و برطبق اطلاعات منتشره حدود 36 قطعه جدید به نسبت سمند روی آن استفاده شود.
دنا که قرار بود تحت عنوان فیسلیفت (نمونه تغییر چهره داده شده) سمند روی پیشخوان خرید مشتری وطنی قرار بگیرد، با اصرار مدیران آن زمان و حال البته، خودرویی مجزا از سمند و یک کلاس متفاوت معرفی شد. اما در حقیقت داستان به نحو دیگری بود! در این میان برخی از کارشناسان استقبال نه چندان گسترده از سمند و برخی ایرادات فنی آن (که در بلند مدت نیز مشاهده میشد) را دلیل سوئیچ کردن ایران خودرو روی یک نام جدید برای کم رنگ کردن نام نخستین محصول ملی (که البته درصنعت خودروسازی دنیا، تعریفی برای خودروی ملی هنوز وجود ندارد) در اذهان و افکار عمومی دانستند.
اما مدیران وقت و کنونی بر پایه حرف مرد یکی است، بر این که دنا متفاوت از سمند بوده و ربطی به آن ندارد اصرار میورزیدند. در هر حال با تمامی این تفاسیر تصمیم گرفتیم بدون هیچ تعارف، سراغ یکی از پُرسر و صداترین پروژه های صنعتی - خودرویی کشور و شاید یکی از جالب توجه ترین تولیدات داخلی در طی چند سال اخیر از بدو تولد و اخیراً قیمتگذاری برویم. به همین علت، یکی از نخستین دستگاه های تحویل داده شده به مدیران (از حدود 1300 دستگاه) که دارای امکانات فول و رنگ سفارشی بود را جهت آزمایش فنی و در حالی که تنها عدد 110 روی کیلومترشمار آن نقش بسته، انتخاب کرده و ساعاتی را در یک ظهر جمعه زمستان 1393 با دنا گذراندیم.
داستان طراحی دنا
ماه های پایانی سال 1380، طی مراسم خاصی و با حضور ریاست جمهور وقت، اولین خودرو ملی ایران با نام سمند رونمایی شد. واژه ملی، از همان ابتدا برای خودرویی که با همکاری مشترک و تنگاتنگ با طراحان، مهندسان، قالبسازان و . . . خارجی شکل گرفته بود، هدف انتقادات بسیاری از مسؤولین و مردم قرار گرفت و البته متولیان سمند، این اولین کودک ملی، با پاسخهای متنوع و اغلب متناقض در صدد پاسخگویی به این موج عظیم انتقادات میپرداختند. از آن سال تا به امروز، نزدیک به 13 سال میگذرد و دیگر نه فردی منتقد واژه خودرو ملی است و نه مسؤولی چندان دل نگران این انتقادات . . . هر چند همچنان در محافل مختلف، اعم از دورهمی های خانوادگی تا میزگردهای رسانه ای گاه نقل مجلس میشود.
فارغ از تمامی این مباحث و حواشی، اگر بگوییم پروژه سمند را باید به عنوان دانشگاهی برای تربیت نیروهای متخصص داخلی بدانیم، سخنی به گزاف نگفته ایم.در واقع سمند توانست بعد از سالها مونتاژکاری صرف به موتور فرطوط و نحیف صنعت خودروی شوکی جدی وارد کند تا علاوه بر تولید محصولی نسبتاً به روز، جمعی از طراحان و مهندسان تازهکار، اما علاقه مند را گرد هم آورده و به نوعی پایه گذار مجموعه های تحقیق، توسعه و طراحی در کشور شود.
با این مقدمه، به سراغ تازه وارد خانواده ایران خودرو میرویم. دنا، خودرویی که به گفته یکی از همکاران سابق در مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو دیگر نام سمند را یدک نمیکشد و خود، نامی مستقل از سمند دارد. پروژه دنا یا سمند جدید، شاید برای اولین بار در حدود سالهای 84-1383 تحت عنوان طراحی نسل جدید سمند کلید خورد. مذاکره با تیم های طراحی و مهندسی از کشورهای صاحب نام اروپایی به طور جدی اما با تأخیر و وقفه هایی گاه چند ماهه در این خصوص آغاز شد، تا در نهایت تیمی انگلیسی و در مدت 7 ماه نتایج کار خود را در قالب ماکتی در ابعاد واقعی از بدنه و فضای کابین داشبورد ارائه کرد. بخش طراحی داشبورد خودرو، با تأخیر فراوان و پس از سالها روی سورن، رنگ واقعیت بر خود گرفت، اما استایل ظاهری با حجم تغییرات فراوان همچنان در بایگانی قرار داشت.
تا این که از حدود 4 سال پیش، پروژه دنا با تعاریفی جدید و متفاوت کلید خورد. کلیات پروژه بر اساس طراحی خودرویی با ماهیت کاملاً لوکس و متفاوت با دیگر اعضای خانواده سمند تعریف شد. در آن زمان دنا به عنوان خودروی لوکس، سمند سورن مدلی در رده متوسط و نمونه SE با کاربری های مانند تاکسی، وانت و مدل های ساده و با حداقل آپشن تعریف شده بود. بر این اساس، در سه بخش طراحی و استایل، ایمنی پلتفرم و موتور، پروژه های به روزرسانی و ارتقاء آغاز شد.
پروژه طراحی (فیسلیفت) بدنه و کابین همراه و موازی با ارتقاء ایمنی پلتفرم استارت خورد. در این بخش با فرض ثابت نگاه داشتن بخش میانی خودرو یعنی درهای جلو و عقب و کلاف ستونهای A، B و C طراحی مجدد گلگیرهای جلو، در موتور، مجموعه چراغ ها و سپر به طور کامل مجدداً طراحی شد. در نمای پشت نیز به دلیل تغییر طراحی و مکانیزم کامل در صندوق بار و چراغ ها، تغییر قالب و استامپ گلگیر عقب (Rear Quarter) نیز اجتنابناپذیر بود.
با این حال در بخش طراحی جانبی، سؤالی مطرح میشود که شاید به عنوان یک نقص بتوان از آن نام برد و آن اینکه علیرغم تغییر فرم و مکانیزم دستگیره درها به مدل اصطلاحاً (Easy Open) که به ناچار تغییر کامل پرس درها را به همراه داشته، چرا و به چه دلیل فرم ظاهری سطح درها همانند سمند باقی مانده است؟ برای یافتن پاسخ، به سراغ یکی از دوستان طراح در مرکز تحقیقات ایران خودرو رفتیم. ایشان اظهار داشت علیرغم تأکید فراوان تیم طراحی و استایل و از آنجا که خطوط خشن و خشک روی در موتور و گلگیرهای جلو و عقب میبایست ارتباطی منطقی با خطوط و شکست های فرمی روی درها داشته باشند، اما در آن زمان تغییر سطح بیرونی درها A Surface مورد موافقت قرار نگرفت، علیرغم اینکه کاملاً الزامی بود. با توجه به الزامی که در خصوص کسب استانداردهای یورو 5 برای دنا وجود داشته، کلاف عرضی سقف، حد فاصل ستونهای B چپ و راست (Roof bow) نیز تقویت شده، ضمن اینکه سازه زیر درها و رکاب Rocker Structure)) نیز تقویت شده است.
حال با نگاهی کلی به استایل بدنه و تناسبات جدید پیکره، باید گفت دنا به عنوان اولین فیسلیفت جدی و کامل (Major Facelift) سمند از نقاط ضعف و قوت هم وزنی برخوردار است. چهره به روز، تهاجمی، خشن و نزدیک به استایلهای روز دنیا، طرح متفاوت آینه های جانبی، خطوط جانبی در موتور که به کشیدگی بصری کل حجم کمک شایانی میکند، نوار کروم روی خط کمر و زیر شیشه های جانبی و البته فرم جدید دستگیره های در کنار کیفیت مونتاژ خوب، در اولین برخورد، شما را جذب خود میکند. به عبارتی طراحان در فیسلیفت سمند، چاشنی جوانپسندی را هر چند با زحمت، اما به خوبی بر پیکره خودرویی 13 ساله تزریق کرده اند.
با این حال مواردی مانند دماغه، بیش از حد کشیده شده خودرو Front Overhang نسبت به مدل پایه (البته دنا در حالی ابتدا در کلاس C جای داشت که با افزایش اورهنگ به یک کلاس بالاتر و کلاس D ارتقاء یافت)، عدم هماهنگی سبک و معماری خطوط شارپ و خشن بخش های جدید با بخش میانی بدنه، مشکل قدیمی عدم همانگی ابعادی رینگ و تایر با بدنه، آن هم در خودرویی با تعریف لوکس، فرم بیش از حد ساده سپرهای عقب، خط جانبی محل جدایش در صندوق بار از بدنه که در یک نگاه حس بریده شدن گلگیرهای جانبی از در را میدهد، از جمله مواردی بوده که امتیازات طراحی دنا را کاهش میدهد.
در طراحی فضای داخلی، به نظر دست طراحان کاملاً باز بوده، چرا که با گوشه چشمی که به طراحی خودروهای مطرحی مانند سوناتای نسل قبل داشتهاند، توانستند در ایجاد مجموعهای زیبا و متناسب، موفق عمل کنند. بد نیست بدانید در پروژه دنا، شاید برای اولین بار یک خودرو داخلی در طراحی داشبورد حداقل وابستگی را به قطعات به عاریت گرفته شده Carry Over از دیگر خودروها داشته و این مزیتی قابل توجه برای سازنده داخلی محسوب میشود.
فرم صندلیهای خودرو خشک و اصطلاحاً اسپرت طراحی شده، ضمن این که بدن شما را کاملاً در بر میگیرد. ارگونومی و راحتی دسترسی به ادوات تجهیزات داشبورد، با توجه به سادگی و شلوغ نبودن کنسول میانی سخت نیست، مضاف بر این که طراحی کلاستر یا صفحه نمایشگر آمپرها، ساده اما زیباست.
دنا را شاید بتوان اولین تلاش جدی ایران خودرو در ورود به عرصه طراحی و ساخت خودروهای لوکس کلاس D دانست، هر چند طراحی و استایل بدنه و کابین با برخی ایرادات کوچک و بزرگ همراه است، اما از منظر زیباییشناسی و نه سلیقه ای، مجموعه آنچه به نام دنا و خودرویی جدید، یا بهتر بگوییم فیسلیفت سمند معرفی شده، قابل توجه و تحسین است، هر چند به دلایلی مانند تحریمهای بین المللی، تغییرات مدیریتی و سلایق و کمبود منابع مالی با تأخیری 3 ساله وارد بازار شده، آن هم بازاری که شاهد رقبایی قدر از سرزمین چین است که شاید در برخی موارد از دنا عقب تر باشند، اما بیشک در بسیاری موارد، حریفی کاملاً قلدر برایش محسوب میشوند، ضمن این که دنا بار دیگر دو نکته مهم را به ما گوشزد میکند: توجه بیشتر به آموزش نیروهای کارآمد و متخصص، آن هم در عمل و نه صرفاً شعار، همایش، بنر و . . . و دیگر درک این حقیقت تلخ که به راستی طراحی خودرو، حرفه و تخصصی پیچیده و حساس است و پاشنه آشیل تمامی خودروسازان دنیا که ما هنوز در این بخش ضعیف و نیازمند تلاش هستیم.
آزمایش فنی دنا
یک ضربالمثل قدیمی میگوید: هر گردی، گردو نیست! اما آیا واقعاً دنا همان سمند است؟ آیا اصلاً سمند نیست؟ یا گونه ارتقاء یافته آن است؟ چالشی که ایران خودرو به همراه مهندسین و طراحانش سعی داشتند با تغییرات ایجاد کرده در دنا از آن به سلامت عبور کنند. با باز شدن در جلو و نشستن پشت فرمان، حس اولیه به شما تلقین نمیکند که سوار سمند هستید. فضای کنسول، فرمان، نشانگرهای پشت آن، همه خبر از این میدهند که با نگاهی کاملاً نو و رو به جلو به دیگر فرزندی از رشته کوه های زاگرس نگاه شده است. هنوز دقایقی از بررسی های اولیه نگذشته که یکی از عابرین با هیوندای سوناتای 2015 ترمز کرده و میپرسد: این دناس؟ بالاخره تولید شد؟
خلاصه ایشان هم به جمع ما اضافه شد و با کنجکاوی و تعجب، ماشین را برانداز کرده و پس از دقایقی میرود. سوئیچ ماشین طرح Jack Knife بوده و طراحی آن با سمند متفاوت است. طراحی کنسول و نشانگرهای پشت فرمان نیز که یادآور نسل گذشته هیوندای سوناتا و مدل های جدید هیوندای الانترا بوده، در بحث کیفیت تولید، در نگاه نخست شاخصه هایشان را نمایان کرده و رشدی محسوس را نشان میدهد.
با زدن استارت، روی نمایشگر وسط کنسول، لوگوی ایران خودرو نمایان شده و گزینه های منوی آن به فارسی روشن میشوند. مشغول کار با منوها هستم که آقای میانسالی به همراه دو دخترش با یک خودروی جک (چینی) توقف کرده و با چهره ای بشاش، دومین عابری هستند که به جمع ما افزوده شده و از داستان ثبت نام دنا و اینکه در انتظار تحویل خودرو هستند سخن گفته و پس از برانداز کردن ماشین، با علامت رضایت خودرو و جمع ما را ترک کرده و در آخر میپرسند آیا این نمایشگر وسط کنسول روی خودرو بوده یا خود مالک به صورت دستی آن را اضافه کرده؟! وقتی متوجه میشوند نمایشگر از امکانات ثابت دناست، بیشتر خوشحال میشوند!
یک لحظه از خود میپرسم پس بیدلیل نیست بخشی از بازار لوازم و قطعات آپشن ما در ایران، حول محور پُرسود و پُرمشتری LCD و DVD و اینگونه امکانات جانبی میگردد! در هر حال روی این نمایشگر، امکان دسترسی به رادیو، سیستم صوتی و حتی جهت یاب (که البته به گفته مالک هنوز کاربرد نداشته و در تماس با نمایندگی هم با اعلام جواب بیاطلاعی از چگونگی راه اندازی آن مواجه میشود) وجود دارد. البته بروز این دست اتفاقات، یعنی نخست عرضه یک محصول به بازار و سپس برنامه ریزی برای خدمات پس از فروش در کشورمان، رخداد عجیبی نیست!
در فضای داخلی، دید خوبی از آینه وسط و آینه های کناری دارم و تا پیش از حرکت، نقطه کوری حس نمیکنم. کلاچ ماشین نرم و البته کمی بالا بوده و دنده به راحتی در عدد یک درگیر میشود. خوشبختانه در دنا مشکل سمند که دنده یک در سیستم صوتی فرو میرفت و با آن مماس میشد، دیگر وجود ندارد. صدای موتور دنا با نمونه های قبلی سمند قابل مقایسه نیست و نوای جدیدی از زیر کاپوت به گوش میرسد. بد نیست بدانید به مقدار قابل توجهی از ورود صدای موتور به داخل اتاق کاسته شده و عایق بندی خوبی، هم در اتاق و هم در Fire Wall حس میشود.
موتوری که ایران خودرو روی این ماشین برده، همان پیشرانه معروف Ef7 (یا موتور ملی است) از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپ و 7/1 لیتری با خروجی 114 اسببخار (به گفته تولیدکننده) است. در حقیقت EF7 به عنوان محصول مشترک مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور آلمان FEV معرفی شد که از تکنولوژی تنظیم زمانبندی متغیر سوپاپها برای کاهش مصرف و افزایش قدرت نیز سود میبرد.
همچنین دنا مجهز به سیستم برقی دریچه گاز بوده، به همین دلیل پدال به کوچکترین فشارهایی حساسیت نشان میدهد. البته اصل این موتور بر پایه گازسوز بودن طراحی شده، اما در صورت استفاده از سرسیلندر با کیفیت و البته سوخت خوب یعنی بنزین اکتان 95 (اگر یافت شود) راندمان مناسبی از خود بروز میدهد.
جعبه دنده در آزمایش های اولیه با موتور به خوبی کوپل و به نرمی از یک تا 5 تعویض شده و شتابگیری خودرو، به ویژه در ضرایب یک و 2 قابل توجه و از 3 تا 4 با کمی کُندی مواجه میشود و با توجه به کم کار بودن خودروی مورد آزمایش، سرعت 100 کیلومتر در زمانی حدود 5/13 ثانیه به ثبت میرسد. سعی میکنم دنده ها را در دور موتور بین 5 تا 6 هزار تعویض کنم و با وجود جوان بودن پیشرانه بدون فشارهای لازم، توان سبقت گیری را بیازمایم که بهترین قدرت مانورپذیری با کمترین میزان افت دور موتور در تعویض ها در دنده 2 به 3 و همچنین 3 به 4 کاملاً ملموس است. در حین راندن، حس میکنم پیشرانه جدید از موتورهای قبیل 8/1 لیتری (پژو) کشش و توان بیشتری داشته و با ویبره به نسبت کمتری در داخل کار میکند که البته باید بررسی چنین فاکتوری را در زمان آببندی موتور نیز سنجید.
این موتور در کنار تعریف نه چندان ایده آل وزن به اسببخار یک به 3/11 با وجود داشتن کشش نسبتاً خوب، در سری های اولیه تولید، مشکلات شایعی اعم از سوزاندن واشر سرسیلندر، روغنریزی اویل ماژول و روغن دادن واشر در سوپاپ در گزارش های مختلفی مواجه شده که در مورد اول، گرم شدن شدید موتور، سبب این رخداد شده و در دنا با استفاده از رادیاتور بزرگتر، این نقیصه برطرف شده است. همچنین در خصوص کیفیت نامناسب سرسیلندر و روغنریزی اویل ماژول گفته شده که با سود بردن از واشر سرسیلندر آلمانی (و چسب معروف به مزدا) و تعویض قطعات اویل ماژول، بهبود محسوسی در روند کارکرد آن ایجاد شده که البته باید روی دنا به انتظار نشست و کارکرد و راندمان خودرو در 5 و سپس 10 هزار کیلومتر به بالا را مشاهده کرد.
از دیگر شاخصه هایی که در دنا به نسبت سمند مشهود بود، میتوان به مواردی چون دقت بیشتر فرمان و کم شدن از خلاصی و نرمی بیش از حد در کنار انتقال حس بهتر از سطح جاده به دستان راننده، پایداری بیشتر خودرو روی زمین و ثبات قابل توجه در پیچها و تعویض خطوط و مسیر و البته گرفته شدن سواری نرم و اسپرتتر شدن خودرو اشاره کرد که این امر کمی بر تکان های داخل اتاق افزوده است.
صندلی های استفاده شده چه در ردیف جلو (با وجود برقی بودن شش حالته) و چه در عقب برخلاف سمند، نه نرم و نه عریض هستند. بلکه در کنار اسپرت بودن به خوبی بدن را در خود احاطه کرده و در ردیف عقب علیرغم فضای پای کمتر (به نسبت سمند) از راحتی خوبی برخوردار هستند. مورد دیگر قابل مشاهده و لمس، افزایش قوای ترمزگیری و قدرتمندتر شدن آن به واسطه سیستم ترمز ضدبلوکه، سیستم تقسیم نیروی ترمز و دیسکهای 4 کاناله هستند که در حین رانندگی، حس اعتماد به نفس بیشتری به راننده میدهند. البته مالک خودرو اذعان داشت که در ترمزهای اولیه با تایرهای 185 متوجه قفل شدن مقطعی چرخها میشد که با تعویض تایرهای با نمونه 205 این نقیصه در حال حاضر برطرف شده است.
در حین راندن با این ماشین، صدای انواع و اقسام بوقها و آلارم ها را در شرایط مختلف خواهید شنید. یعنی دنا در حالتهای بسته نبودن کمربند سرنشینان، حرکت خودرو زیر سرعت 20 کیلومتر، افزایش سرعت بالای 120 کیلومتر، باز بودن درها، باز بودن در صندوق و . . . به نواختن اصوات مختلف میپردازد که در صورت عدم آشنایی کمی گیجکننده بوده و شما را یاد فعال شدن چاشنی دینامیت میاندازد!
در کل دنا با در اختیار داشتن بخشی از امکاناتی که در بالا عنوان شد و همچنین مواردی چون سیستم GPS، کروز کنترل، قابلیت کنترل سیستم صوتی و موبایل از روی فرمان، سیستم تهویه خودکار، صندوق برقی، آینه های برقی تاشونده، برف پاک کن هوشمند و . . . در حالی که قرار بود در دو مدل LX و ELX روی بازه قیمتی 18 تا 25 و 14 تا 18 میلیون تومان در اوایل سال 90 عرضه شود، با افزایش پلکانی و چند درجه ای قیمت و حواشی اخیر و فراوان ایجاد شده جهت قیمت گذاری از سوی ایران خودرو و شواری رقابت اگرچه در سری نخست با قیمت 42 میلیون تومان در اختیار مدیران قرار گرفت، اما این روزها برچسب قیمتی حدود 50 میلیون تومان روی آن خورده است.
در هر حال برای خودرویی که در آن زمان معاون وقت مرکز تحقیقات (R&D) ایران خودرو، آن را جایگزین سمند و طول عمرش را 7 سال عنوان میکرد، اگرچه پس از حرف و حدیث های فراوان و پرداخت 50 میلیون، عدد بزرگی است و میتواند انتخابهای متعدد داخلی و وارداتی دیگری را پیش پای مشتریان قرار دهد، اما قطعاً سبب ایجاد این منطق خواهد شد که مبلغ پرداختی میتواند تا بخشی هم بر صنعت کشور یاری رسان باشد و هم اینکه تولیدکننده را حداقل دقایقی به سمت تفکر عرضه این مدل حداقل با جعبه دنده خودکار در آینده ای نه چندان دور ببرد. آزمایش فوق، روی خودرویی با شماره کیلومتر 511 صورت گرفته بود و قاعدتاً تا نمایان شدن کلیه محاسن و نقایصش در کارکرد بالای 10 و 20 هزار کیلومتر فاصله دارد.
معتقدم دنا اگرچه تا رسیدن بر بلندای فلات باختر و نمایش اوج توان خودروسازی کشور جهت مبدل شدن به محصولی بی نقص و پایلوت و گام گذاشتن در بازارهای پُررقابت جهانی فاصله دارد، اما بدون هیچ اغراق پس از سمند میتوان آن را بزرگترین قدم روبه جلو، البته با تأخیر در رسیدن به خودکفایی صنعت خودروسازی با کمک علم جدید و بزرگان این رشته در دنیا دانست. محصولی که نشان میدهد اگر خودروسازان داخلی به جای رفتن به سمت محصولات چینی و توجه به سودهای کوتاه مدت و صرف هزینه کمتر برای عرضه یک محصول و مبدل شدن به خط مونتاژ چشم بادامی ها، کمی سعه صدر بیشتر داشته و به افق بلند مدت صنعت کشور که هر چند پیشرفت آن دچار کُندی شده بیندیشند و به جوان ایرانی بیشتر اعتماد کرده و فرصت به جلو بردن صنعت کشور را بدهند، حتی با وجود تحریمها و فشارهای گوناگون خواهند توانست از کارزاری مهم سربلند بیرون آمده و به خوبی نماینگر بخشی از این خودباوری و اعتماد در قالب محصولی شایسته به نام دنا باشند.
جدول مشخصات فنی دنا مدل 1394
گنجایش و آرایش موتور: 4 سیلندر و 1646 سی سی و 16 سوپاپ
قدرت موتور: 114 اسب بخار در 6300 دور
میزان گشتاور: 155 نیوتن متر در 5000 دور
نسبت تراکم: یک به 11
نسبت قدرت به وزن: 03/11 به یک
استاندارد آلایندگی: یورو 4
شعاع گردش (متر): 11
قفل تا قفل فرمان: 1/3 دور
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر): 4558/1944/1460
فواصل محور عقب تا جلو (میلیمتر): 2671
فضای صندوق بار: 500 لیتر
وزن (کیلوگرم): 1258
تقسیم وزنی عقب / جلو: اطلاعات موجود نیست
گنجایش مخزن سوخت (لیتر): 70 لیتر در سایت شرکت (60 لیتر در دفترچه محصول مشتری)
میانگین مصرف سوخت ترکیبی در 100 کیلومتر: 8/7 لیتر
نوع جعبه دنده: 5 سرعته دستی
شتاب صفر تا 100 کیلومتر (ثانیه): 3/12 ثانیه
حداکثر سرعت (کیلومتر): 190
سیستم ترمز: دیسکی 4 کاناله ABS و EBD
اندازه رینگ و تایر: 15R 65/185