X
تبلیغات
رایتل

فروش خودرو | تحویل به روز خودرو | فروش فوری خودرو | خودرو |

فروش خودرو |سایت تخصصی خودرو |فروش خودرو| قیمت خودرو |خودرو |ایران خودرو|سایپا|پارس خودرو|گروه بهمن|مشخصات فنی خودرو|اطلاعات فنی خودرو|اخبار خودرو|مقالات خودرو|گالری تصاویر خودرو|فروش خودرو|

مقایسه تیبا و پراید

مقایسه تیبا و پراید

خودروی پراید در سالهای بعد از پیکان همواره به عنوان پرفروش ترین خودرو داخلی مطرح بوده است؛ خودرویی که نمونه‌های تمام‌کره‌ای آن از اواخر دهه‌ هفتاد در خیابان‌های ایران به حرکت درآمدند و از اوایل دهه‌ هشتاد نیز خط تولید آن در کشورمان به‌راه افتاد تا به‌تدریج جای پیکان را در دل هموطنان ما بگیرد و با توقف تولید پیکان در میانه‌های دهه‌ هشتاد جایگاه خود را به عنوان یک خودروی همه‌گیرِ خانوادگی در کشور تثبیت کند.

تیبا نیز به عنوان نخستین خودروی ملی سایپا از سال 87 نظرها را به خود جلب کرد و مورد توجه خریداران خودروهای ارزان‌قیمت‌تر قرار گرفت. خودرویی که به دلیل مشابهت‌های فراوانی که با پراید دارد، بسیار با آن مقایسه می‌شود.

تیبا و پراید هردو از محصولات به نسبت ارزان‌قیمت تولید داخل هستند، هرچند با توجه به افزایش قیمت خودرو در یک سال گذشته، به نظر می‌رسد «ارزان ‌قیمت» لقب مناسبی برای آن‌ها نباشد.

قیمت خودرو

این روزها هر دستگاه تیبا SX فول با قیمت حدود 23 میلیون در بازار آزاد قابل خریداری است.تیبا EX را نیز می‌توان با قیمت حدود 24 میلیون از بازار آزاد خریداری کرد. این درحالی است که پراید سایپا 131 (یا همان صبای جدید خودمان)، بسته به مدل و آپشن‌ها، درب کارخانه در بازه‌ قیمتی 15 الی 19 میلیون و در بازار آزاد است.

بررسی خودرو ها

خودروی تیبا بنا به ادعای سایپا اولین محصول ملی این شرکت است. این خودرو برای نخستین بار در سال 1387 رونمایی شد. این درحالی است که پراید سالیان سال است در کشور تولید می‌شود و خط تولید آن از سال 2001 میلادی در سایپا به راه افتاده‌است. هرچند که از سال 1389 به بعد تولید این خودرو بر اساس پلتفرم اولیه‌ پراید متوقف شده و بر پایه‌ پلتفرم مشابه، ولی جدیدترx100 تولید می‌شود.

در واقع شاید بتوان با توجه به این تاریخچه، فناوری ساخت پراید را قدیمی‌تر از تیبا دانست، ولی بد نیست بدانید که تیبا زاییده‌ طرحی قدیمی به نام S81 برای طراحی پلتفرم ملی است که در سال 1375 در گروه خودروسازی سایپا آغاز شد، ولی در سال 1387 به سرانجام رسید و در طراحی این پلتفرم از قطعات و طراحی‎‌های پراید، ریو و تندر90 استفاده شده‌است. البته این‌که طراحی بدنه‌ تیبا در چشم مخاطب داخلی جدیدتر است و خیابان‌ها هنوز از آن پرنشده‌ است نکته‌ای قابل تامل برای خریداران است؛ از طرفی قدیمی‌تربودن پراید و اینکه این خودرو امتحانش را ‌پس داده‌، ممکن است مزیتی قابل توجه به‌شمار بیاید.

تیبا امن تر از پراید

 در زمینه‌ طراحی ظاهری نکته‌ جالبی وجود دارد و آن این است که ارتفاع تیبا نسبت به پراید حدود سه سانتی‌متر بیش‌تر و طول و عرض تیبا نیز در قیاس با پراید (131) اندکی بیش‌تر است. شاید قیافه‌ تیبا اندکی عجیب باشد، که این یک امر سلیقه‌ای است و قضاوت زیبایی یا عدم زیبایی آن با خود مشتری است. طراحی داخلی این دو خودرو البته تفاوت چندانی با هم ندارند؛  کیلومترشمار و دورسنج تیبا خیلی با پراید متفاوت نیستند. رودری‌های این دو خودرونیز شباهت زیادی به هم دارند. البته بخش میانی (کنسول میانی) تیبا در مقایسه با پراید از طراحی جدیدتریی برخوردار است و داشبورد آن نیز شکل و شمایل نوینی دارد. در عین حال، وزن پراید 790 کیلوگرم و وزن تیبا در حدود 1000 کیلوگرم است. عده‌ای از کارشناسان وزن بیش‌تر تیبا را مزیتی برای آن می‌دانند چرا که مقاومت آن را در برابر واژگونی نسبت به پراید افزایش می‌دهد و به نوعی ضریب ایمنی بالاتری به آن می‌دهد. البته اهمیت مقایسه‌ طراحی دو خودرو در برابر مقایسه‌های فنی آن‌ها به‌طورقطع کم‌تر است.

ازلحاظ فنی، این نکته که تیبا حجم موتور بیش‌تری دارد جالب توجه است. موتور پراید131، 1300 سی‌سی و موتور تیبا 1500 سی‌سی است. این افزایش حجم را باید در کنار تفاوت وزنی دو خودرو تفسیر کرد، پس با توجه به اختلاف 200کیلوگرمی وزن این دو، افزایش حجم موتور مزیت چندانی برای تیبا نیست. این مقایسه در مورد حداکثر قدرت موتور دو خودرو (که برای پراید 63 و برای تیبا 80 اسب بخار است) نیز صادق است. حداکثر گشتاور و حداکثر دور موتور تیبا نیز در اعداد بیش‌تر است، حال آن‌که وزن بالاتر آن عملا این برتری را تا حدودی بی‌اثر می‌کند. در مورد شتاب تیبا آن‌چه اعلام‌شده است رقم شتابِ صفر تا صدِ 13/5 ثانیه است و البته بسیاری از مالکان این خودرو و نیز کارشناسان این عدد را نمی‌پذیرند. البته در این‌که شتاب تیبا نسبت به پراید اندکی بیش‌تر است، شکی نیست.

از نظر ایمنی تیبا یک سر و گردن بالاتر از پراید ایستاده است. داشتن کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و نیز دو ایربگ (با احتساب ایربگ سفارشی برای سرنشین) و البته ترمز ABS و سیستم EBD سیستم تقسیم نیروی ترمز از جمله‌ این مزیت‌هاست. علاوه بر این به عقیده‌ برخی کارشناسان ستون‌های اصلی تیبا محکم‌تر از پراید هستند و گفتیم که وزن بالاتر آن نیز از لحاظ ایمنی یک مزیت به حساب می‌آید.

مقایسه ایمنی خودرو

ستون‌های کناری (B-pillar) تیبا در مقایسه با پراید محکم‌تر هستند و در تصادفات از کنار صدمه‌ کم‌تری را بر خودرو تحمیل می‌کنند. در کل از لحاظ ایمنی در تصادفات وضعیت تیبا از خودروهای پلتفرم x100 (از جمله سایپا 131) بهتر است.

مصرف سوخت خودرو

مصرف سوخت نیز از نکاتی است که هنگام خرید یک خودرو باید به آن توجه کرد. مصرف سوخت تیبا در بزرگراه  طبق اعلام سایپا حدود 7.5 در 100 کیلومتراست و مصرف سوختپراید 131 نیز چیزی در همین حدود است، این در حالی است که مصرف سوخت پراید در شهر به حدود 9 لیتر هم می‌رسد، ولی تیبا در همین شرایط چیزی حدود 7.1 لیتر مصرف دارد. حجم باک پراید 37 لیتر و حجم باک تیبا 41 لیتراست.

بازار فروش خودرو 

درخصوص بازار فروش دو خودرو این‌طور می‌توان گفت که پراید خودروی شناخته‌شده‌ای است و هرزمان که بخواهید برای فروشش با مشکل چندانی روبه‌رو نخواهید شد، اما تیبا خودرویی است که تا رسیدن به بازار پراید فاصله‌ زیادی دارد.اما با توجه به شرایط موجود و عدم توان خرید خودرو در بازه 23 میلیون تومان تنها خودرو عرضه شده در این رنج می توان نام برد که در حال حاضر بازار خوبی برای خود درست کرده است.

شاید قدمت بیشتر پراید، نکته‌ای باشد که باعث می‌شود خریداران با اطمینان بالاتر و آگاهی بیش‌تری نسبت به نقاط ضعف و قوت آن به سراغ خریدش بروند. از طرف دیگر، تیبا نسبت به پراید دارای مزیت‌هایی است و البته قیمت بالاتری دارد. اگر بین خرید یکی از این دو خودرو مردد هستید باید ببینید کدام‌یک از معیارهای گفته شده برای شما مهم‌تر است (با توجه به میزان هزینه خرید خودرو).


- سایت تخصصی فروش خودرو 


تاریخ ارسال: شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 12:25 ب.ظ